FŐOLDALRA HÍRLEVÉL A SZÍNHÁZ TÖRTÉNETE-FOTÓK JEGYINFORMÁCIÓ E-MAIL NÉZŐTÉR
  English version
2018. szeptember2018. október2018. november
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31




Nagyszínház
2018. október 16., Kedd
Nincs előadás.

Kamaraszínház
2018. október 16., Kedd
Nincs előadás.

Szobaszínház
2018. október 16., Kedd
Nincs előadás.

Stúdiószínház
2018. október 16., Kedd
Nincs előadás.

Eck Imre Balett-terem
2018. október 16., Kedd
Nincs előadás.


Nagyobb térképre váltás



A képre, vagy IDE kattintva megfigyelheti, milyen rálátás nyílik a Nagyszínház színpadára.



A Pécsi Nemzeti Színház Támogatói






Látogatók száma:


hspace=0

Decalog | az Aradi Teatrul Clasic vendégjátéka
mozgásszínházi előadás

Kie¶lowski – a filmes Tízparancsolat atyja

A tíz szent parancs a filmrendezők számára is ihletforrást jelentett. A legjellegzetesebb példa erre a Krzysztof Kie¶lowski lengyel filmrendező Tízparancsolat (Dekalog) című, tízrészes filmsorozata. Kie¶lowski 1957-ben iratkozott be Színművészeti Főiskolába, színi rendezői képzést kívánva, de nem lévén rendezői szak, a filmet választotta átmeneti képzésként. Otthagyva az iskolát, egy ideig színházi szabóként dolgozott. Kétszer próbálkozott felvételizni a híres lodzi filmiskolába, csak harmadszorra sikerült, abba az intézménybe, amely olyan meghatározó neveket adott az európai filmművészetnek, mint Roman Polański vagy Andrzej Wajda.
Kie¶lowski négy éven át (1964–68 között) tanult Lodzban, ez alatt elvesztette érdeklődését a színház iránt, és a dokumentumfilm felé fordult. Fő ihletforrása a munkások, a katonák, a városlakók mindennapi élete volt, és igen hamar megtapasztalhatta, hogy a lengyelek életének minél valósághűebb tükrözése összetűzésre vezet az akkori hatóságokkal. A legkeményebb példa erre a Munkások ’71 című filmje volt, amelyet csak komoly cenzúrázást követően vetíthettek le. Miután egy másik, Az állomás című filmjének egyes részeit szinte bizonyítékként használták fel egy perben, Kie¶lowski felhagyott a dokumentumfilmmel, meggyőződve arról, hogy a művészfilm sokkal nagyobb művészi szabadságot kínál, ezzel sokkal hitelesebben tükrözheti a mindennapok valóságát. Az 1984-es év alapvetően határozta meg Kie¶lowski életútját. Ebben az évben rendezte meg politikailag legjelentősebb filmjét – Befejezés nélkül –, és ekkor találkozik két olyan társsal – Krzysztof Piesiewicz forgatókönyvíró és Zbigniew Preisner zeneszerző –, akikkel ezután szinte folyamatosan együttműködik: Piesiewicz ettől kezdve Kie¶lowski valamennyi filmjének forgatókönyvét ő írja, Preisner pedig filmjei többségének a zenéjét szerzi.
Kie¶lowski életútjának újabb fontos állomása az 1988-as év. Ekkor készíti a Tízparancsolat (Dekalog) című, tízrészes rövidfilm-sorozatát – mindegyik rész egy-egy parancsolatra épül. A filmek cselekménye varsói bérlakásokban játszódik, és a sorozatot ma is a filmtörténet egyik legjelentősebbjének tartják. A siker hatására Kie¶lowski az 5. és a 6. részből játékfilmet is forgatott Rövid film a gyilkolásról és Rövid film a szerelemről címmel.
Kie¶lowski életpályáját is befolyásolták a számok. Az első igazi nemzetközi pénzügyi sikert így 1993–94-ben a 3-as szám jelzi, a Három szín: Kék, Fehér, Piros című trilógia, amely a francia trikolór színeinek jelentését járja körül. Halála előtt újabb trilógián dolgozott ugyanazzal a Krzysztof Piesiewicz forgatókönyvíróval: Dante Isteni színjátékából ihletődve A mennyország, A pokol és A purgatórium címmel szándékoztak játékfilmet készíteni. Csak A mennyország könyve készült el, az ebből a Tom Tykwer német filmrendező – Kie¶lowski előtti tisztelgésként – által forgatott filmet a 2002-es Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be.
Krzysztof Kie¶lowski 1996. március 13-án hunyt el 54 éves korában. Alkotásai korszakosak a filmtörténetben, és valamennyi filmművészeti iskolában kötelező tananyagnak számítanak.



Fotóalbum:
Nincs megtekinthető fotóalbum

Szereplők:

További előadások:

Tízparancsolat... Egy szó, amelyet eredetileg isteni tanításként ismertek el, az emberiség fejlődésével más nyelvi adalékokkal is társult, a tíz viselkedési normától és az adott témától függően. Az ember igen találékony, és ezt a képességét az élet különböző köz- és magánterületi célkitűzései elérésében vagy ironizálásában is kamatoztatja. Így, például, a férjhez menetelben érdekelt hölgyeknek is megvan a maguk nem is egy tízparancsolata: A férjhez kívánni menő nő tízparancsolata, Az test tízparancsolata, A csábítás tízparancsolata, A boldog házasság tízparancsolata, és ha tovább keresgélnénk, egészen biztosan találnánk hasonlókat, amelyek megtanítja a nőket a ruhavasalás, a gyerekgondozás, a férfigondozás stb. tízparancsolatára. Ugyanebbe a kategóriába tartozik A betegségek megelőzésének tízparancsolata, illetve, ha azt nem sikerült betartani, Az orvoshoz menés tízparancsolata. A közélet sem kivétel sajátos tízparancsolataitól, és a román közéletnek is megvannak a sajátjai: Az Európai Unió célkitűzéseinek tízparancsolata, Az EU-integráció utáni tízparancsolat. Sőt, az integráció után a román állampolgárnak figyelnie kell Az online-kereskedelem tízparancsolatára, de csak azután, miután figyelmesen áttanulmányozta Az európai fogyasztóvédelmi tízparancsolatot, és átrágta magát A maffiózó tízparancsolatán, annak érdekében, hogy (esete válogatja) védekezni tudjon, vagy valamit megtanuljon a maffia titkaiból. Természetesen, az érdekelteknek párnájuk alatt A jelölt tízparancsolatával kell aludniuk – a választási kampány tankönyvével, amely az óhajtott székbe juttathatja őket. Jól jöhet A gépkocsivezető tízparancsolata is, ám Az irodalomkritika tízparancsolata nem sokat segíthet, kivéve, ha Nicolae Manolescu, a Román Írószövetség elnöke elé készülnénk vizsgára.
Végül, akik összeállították A normális emberek tízparancsolatát, nem hagyhatják szó nélkül A pofátlan tízparancsolatát, hogy aztán teljes összhangban kidolgozzák A sikertelen román tízparancsolatát.
Mit lehetne még belefoglalni bizonyos normák határai közé? Sokat, nagyon sokat. De talán mindannyiunknak a leghasznosabb lenne A hallgatás tízparancsolata, amely azzal kezdődne: Hallgas, ha nincs valami értékes mondanivalód!


Számok, számjegyek – tudomány és miszticizmus

Bár nem tekinthető a szó szoros értelmében vett tudománynak, a számelméletnek az évszázadok során számos híve volt. Közéjük számítható Püthagorasz, aki a következő jelentéseket tulajdonította a számoknak: az 1 az istenséget képviseli, a 2 a sátánnal, a Holddal és a nővel egyenértékű, a 3 a hármasságot, az ellentétek megbékélését, a 4 az anyagot, az 5 az érzékiséget és a férfiasságot, a 6 a házasságot és a harmóniát, a 7 a születést, a halált és a mágiát, a 8 az anyagi világot és igazságot, a 9 a szellemet jelképezi.
A Biblia maga is a számok egész jelképrendszerét nyújtja. Az 1 az Isten egyedüliségét jelenti, ugyanakkor az egységet, beleértve a házasságon belüli egységet is. A 2 a bíróság előtt megjelenő tanúkkal kapcsolatban jelenik meg, valamint az igazság megerősítéseként. A 3 azokra a napokra utal, amelyek után feltámadt Jézus, de jelképezi a Szentháromságot is. A 4 az Új Testamentumban az evangéliumok száma, de Izrael, Ábrahám unokájának küldetéseié is. A 6 a tökéletlenséget és hiányosságot jelenti, azokat az embereket jelképezi, akik Isten és a választott nép ellen léptek fel. A 7 egyet jelent a tökéletességgel és a bölcsességgel, mivel ennyi napra volt szükség a teremtéshez. Ugyancsak 7 bűn és titok van, ez a szám kötődik a miatyánkhoz és Jézus szavaihoz is a keresztfán. A 8 egy új kezdetét jelképezi, mivel ennyi ember menekült meg Noé bárkáján, 8 nap után metélik körül a gyereket, és szintén 8 napra a havi vérzés után válik tisztává a nő. Ráadásul a zsidó Hanuka ünnepe szintén nyolc napig tart. A 10 a parancsokat, a büntetéseket, a leprásokat, a lányokat jelképezi. Tizenkettő az apostolok, de az év hónapjainak is a száma, az isteni egyensúly szimbóluma. A 13 szerencsétlenséget jelent, mivel az utolsó vacsorán Jézussal együtt 13-an vettek részt. A 40 sokat, megszámlálhatatlant jelent, ennyi évet töltöttek a zsidók a sivatagban az egyiptomi futás után, de békeidőt is. Mózes is 40 napot töltött a Sinai hegyen, Illés 40 napot utazott, hogy találkozzon Istennel Horebnél, és Jézus 40 nappal feltámadása után mutatkozott meg.
A régi keleti vallásokban a számoknak misztikus jelentésük volt, a csillagok és csillagképek hatására utalva. A babiloniaknál az 1 az egységet, a 2 a világegyetem megosztottságát, a 3 a kozmosz hármas felosztását, a 4 a négy világtájat és a négy évszakot, az 5 a misztikus ötszöget szimbolizálja, a 6 a kettős hónapok, a 7 a fő csillagok, Gilgames megkísértéseinek és a földalatti kapuk, a 8 a szerencsekerék küllőinek számát jelzi. Ugyanakkor a 13 szerencsés szám volt, mivel a 12-ből származott (12+1) és az istenségekhez kapcsolták.
A kínai kultúrában – mind az ősiben, mind a modernben – néhány számnak különös jelentése van. Így a 12 meghatározó a kínai csillagjóslási naptárban, ugyanakkor a 4 hordoz szerencsétlenséget, mivel kiejtése nagyon hasonlít a „halál” szóéhoz.
A nyugati kultúra hagyományosan a 13-as számot tartja szerencsétlenséget hozónak. Éppen ezért az Amerikai Egyesült Államokban nincs ilyen emelet- és szállodaiszoba-szám, kizárták a 13-as számot a repülőgépjáratoknál és a repülőgépek ülőhelyeinél. A Forma 1 sem kivétel a babonától: nincs 13-as rajtszám.
Bálványimádás (gör.: eidolatreia)

A bálványimádás – a szellemek, személyek vagy faragott képek tisztelete, de egy olyan személy, intézmény vagy tárgy iránti bizalom is, aki/amely egyenlő vagy akár nagyobb tekintéllyel bír, mint Isten vagy Isten szava.
A múltban a bálványnak két szerepe volt: meghatározni és szemléltetni az általa képviselt istenséget. Eredetileg a bálvány nem volt az imádat tárgya. Az volt a rendeltetése, hogy megkönnyítse az embernek hódolni az általa képviselt istenség előtt azáltal, hogy valami láthatót nyújtott egy jól meghatározott helyen. Ám egy időben azzal, hogy ez megvalósult, szinte elkerülhetetlen volt magának a bálványnak az imádata az általa jelképezett Isten, mindenek teremtője helyett. Ez volt az első hiba, amelyet Pál apostol oly jól megfogalmazott a bálványimádásról szóló írásában.
Az effajta bálványimádat ma is létezik, ami alapvetően a tárgyak előtti hódolatban nyilvánul meg, ahelyett, hogy ezt a Teremtő előtt tennénk meg. A mindennapi szóhasználatba új kifejezés lépett be: az anyagi helyzet szimbóluma. Erre mindenki vágyik, hiszen ez a látható bizonyítéka a siker egy bizonyos foka elérésének. Nyugodtan lehet állítani, hogy az anyagi helyzet szimbóluma az ember bálványává vált, hiszen komoly erőfeszítéseket tesz ennek elérésére. Ha bármikor egy anyagi dolog központi helyet foglal el szívünkben, gondolkodásunkban és érdeklődésünkben, az bálványunkká válik, ugyanis azt a helyet bitorolja, amely az Istent illetné meg.
Napjainkban más bálványtípusokat is ismerünk. Elsősorban azokról a személyekről van szó, akik, hatalomra jutva, gyökeresen megváltoznak: ügyes manipulációs rendszert építenek ki, állandóan kihívják a közvélemény figyelmét, és vaskézzel vezetik a tömegeket. Így születtek meg a történelem folyamán a diktátorok. A történelmi korszaktól függetlenül, az eredmény ugyanaz volt: a társadalom igazi bálványaivá váltak, és mindenkinek – akarva akaratlanul – alá kellett vetniük magukat akaratuknak.
A jelenkor egy újabb bálványfajtát is kitermelt, ezúttal a mass media közvetlen hozzájárulásával: ezek a sztárok. Lett légyen azok a mozi, a különböző zenei irányzatok vagy a tévé csillagai, ezek a személyek – egyesek tehetségesek, mások csak marketing-termékek – fanatikus hódolók bálványai lettek. Egyesek közülük azonban tragikusan végezték, nem egy esetben saját hódolóik áldozataként.


Keresés:


alkotók
előadások
bérletek

- Vezetők
- Színművészek
- Magánénekesek
- Asszisztensek, súgók, ügyelők
- Dramaturg
- A kibővített énekkar
- Szervezési iroda
- Karmester
- Karigazgató
- Örökös tagok
- Titkárság
- Korrepetítorok
- Énekmester
- A Pécsi Balett
- Gazdasági osztály
- Műszaki dolgozók
- Gondnokság



Vendégművészeink szállásáról a Danubius Hotels Group pécsi szállodái, a Hotel Palatinus City Center és a Hotel Pátria gondoskodnak.



Színházunk hangtechnikáját az ARTON berendezései egészítik ki





A Pécsi Balett honlapja

A Pécsi Országos Színházi Találkozó hivatalos honlapja

Szállás Pécs, Pécs szállás, Pécsi szállások




- Színpadtechnika
------------------------
Az évad előadásai és a honlapon található összes produkció
------------------------
- SMS küldés
- Parkolási lehetőség

------------------------
- Pécsi Szabadtéri Játékok
- Pécsi Horvát Színház
- Bóbita Bábszínház
- Pécsi Harmadik Színház

Hírlevelünk, színházunk honlapja és a Jegypénztárunknál LCD TV-n látható prezentáció
APPLE (Macintosh)
gépeken készül.






Turisztikai információk Pécs













A Színház története (fotók)

Titkárság
7621 Pécs, Perczel u. 17.
Tel: 72/ 512-660, 512-671

Szervezési iroda
7621 Pécs, Perczel u. 17.
Tel: 72/ 512-675, 211-965
Tel/Fax: 72/ 512-669

A Magyar Színházi Társaság hivatalos honlapja



Puchner Kastélyszálló Bikal



A Jelenkor folyóirat hivatalos honlapja

A Pannon Filharmonikusok hivatalos honlapja

A Janus Egyetemi Színház hivatalos honlapja

© Pécsi Nemzeti Színház
Minden jog fenntartva.
Az oldalak tartalmának másodközlése, felhasználása csak a jogtulajdonos engedélyével lehetséges.

Legyen a kezdőlapom!
vissza a főoldalra