Rómeó és Júlia története időről időre megihleti a színházak
prózai és táncos művészeit egyaránt. Keveházi Gábor az Operaházban Seregi László
darabjában Tybaltot eltáncolta, de koreográfusként még nem foglalkozott a veronai
szerelmesekkel.
Nehéz hozzányúlni ehhez a témához, hisz, ha a balettet nézzük, Seregi László
klasszikus verzióját, vagy Tóth Sándor közel negyedszázada Pécsett készített
koreográfiáját nehéz felülmúlni. Zeffirelli filmjénél pedig jobbat elképzelni
sem lehet. Tresz Zsuzsával, aki már három éve tervezi előadásaink látványát,
találkozott az elképzelésünk: szeretnénk az eddigiektől eltérően időtlenné,
ha tetszik maivá tenni a történetet. Felesleges, hallom a tamáskodókat, hisz
erre a West Side Story-nál nincs jobb. Csakhogy egyrészt Csajkovszkij zenéje
egyedülállóan gyönyörű, másrészt, mivel húszperces, lényegre törő tömörítésre
készteti az alkotót. A mellékszálakat és figurákat kihagyjuk és a darab végét
remélhetőleg nem szájbarágósan, továbbgondolásra inspirálva nyitva hagyjuk.
Keveházi Gábort, a Pécsi Balett igazgatóját a színház és balettkedvelő közönségnek
biztosan nem kell bemutatni. Páratlan művészi pályát mondhat magáénak. Irányítása
alatt a Pécsi Balett fejlődése töretlen, népszerűsége, ismertsége a határainkon
kívül is egyre szélesebb körű. Munkássága eredményességét ez év márciusában
a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje díjjal ismerték el.
--------------------------------------------
"MER-észség kell ahhoz, hogy engedjünk egónknak egy piciny
pihenőt, és felszabadulva a hétköznapok rohanásából ráébredjünk, mindannyian
azonos forráshoz vagyunk rendeltetve
-elrendelve!
Érkezésemkor a Pécsi Balett művészeit nem ismertem személyesen, így a velük
eltöltött próbaidőszak alatt született meg darabom a művészek személyiségének
finom árnyalatait is beépítve. Őszintén megvallva, nem volt szándékos alkotási
irány, de meglepő egymásrahangoltsággal folyt a munka, és ez formálta a mozaiktörténetekből
épülő darabot.
Ezek a mozaikok finom hangolású jelek, amelyeket mindannyian megtalálhatunk
emlékezetünkben, mint életünk fontos "könyvjelzőit" felismerések, találkozások,
szerelmek, születés, elengedés, elválás -. Ezek vagyunk! Te IS, én IS a szívünk
egy azonos ritmust követ! Tetszik, vagy sem, de letagadhatatlan tény, hogy egy
nagy társasutazás részesei vagyunk. Keresztutak, párhuzamos utak, frontális
találkozások jellemzik utunkat, de a ritmus mindig azonos emberi! A szív ritmusa belőlünk ered, s így is ráébredek: Is-mer-M."